Thursday, February 18, 2010

Jaja & Din


Tajuk: Jaja & Din
Penulis : Noor Suraya
Penerbit : Jemari Seni

Sinopsis:-

Kisah seorang Jaja yang jatuh cinta pada seorang Din hanya dari sekeping gambar, yang membawa Jaja mencari dan meneroka di mana Din, dan akhirnya membawa Jaja meminta pertolongan kedua ibu bapanya dalam menyampaikan rasa hati ingin mendirikan rumahtangga dengan Din.

Okey simple sinopsis sebab saya tak jumpa sinopsis belakang bukunya.

Komen Saya:-

Ini pertama kali saya membaca novel karya Noor Suraya.  Itupun setelah saya membaca review yang sangat bagus tentang novel Jaja & Din nieh.  Membaca novel ini seolah-olah saya membaca diary seorang Jaja.  Bahasa yang sangat santai yang kadang-kadang menggeletek hati saya sehinggakan membuatkan saya tersenyum sendiri di dalam LRT ataupun Komuter dan kadang-kala di tegur oleh anak dara saya kenapa saya ketawa seorang diri.

Penterjemahan cerita yang sangat santai.  Macam mana seorang Jaja sanggup mencari Din dengan alasan untuk membuat bayaran bagi satu iklan bagaimana dalam diam rupanya Din juga ada 'rasa' pada Jaja.  Olahan yang sangat menarik.  Dan Noor Suraya menyuntik elemen agama dalam novel ini. Iyelah dah Din tue Ustaz seharusnya elemen agama itu tidak dapat lari.  Bagaiman Din mendidik Jaja yang culas dalam mengerjakan tuntutan agama.  Sweet....iyer sangat sweet, ada juga romantiknya si Din nieh walaupun dia seorang Ustaz. Bagaiman Din sanggup makan Nasi Ulam yang ulamnya di racik Jaja dengan bersungguh-sungguh memang meninggalkan kesan romantik pada saya. 

Bacalah, memang saya recommend, alami perasaan seorang Jaja yang berambut perang lurus macam pembaris jatuh cinta pada seorang Ustaz Din sehingga memaksa dirinya untuk meminang Ustaz Din.

No comments:

Post a Comment